Wat kan je het beste eten tijdens je zwangerschap?


Gezond en gevarieerd eten is essentieel voor een prettige zwangerschap. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die verboden zijn voor zwangere vrouwen, daarom is het belangrijk om te weten wat je wel en niet mag eten. Dit zorgt ervoor dat de baby zich optimaal kan ontwikkelen. Meer informatie over gezond eten tijdens de zwangerschap is hier te vinden.

Belangrijke voeding

Tijdens de zwangerschap is het van belang om goed op je voeding te letten. Je hebt meer noodzakelijke voedingsstoffen nodig om de baby te voeden. Kies daarom voor gezond eten, zoals groenten, fruit, volkoren granen, peulvruchten en noten. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan voedingsstoffen die belangrijk zijn voor zowel jou als de baby.

Belangrijke voedingsstoffen tijdens de zwangerschap

Foliumzuur is een vitamine uit de B-groep die cruciaal is voor de groei en ontwikkeling van de foetus, vooral in de eerste weken van de zwangerschap. Het is belangrijk om voldoende foliumzuur binnen te krijgen, aangezien een gebrek daaraan ernstige geboorteafwijkingen kan veroorzaken. Foliumzuur is aanwezig in groene bladgroenten, citrusvruchten, bonen, erwten, noten en volkoren granen.

IJzer is essentieel voor het creëren van rode bloedcellen en het vervoeren van zuurstof. Tijdens de zwangerschap stijgt de behoefte aan ijzer gezien de toename van bloed in het lichaam van de moeder. Dit mineraal kan worden aangetroffen in vlees, vis, gevogelte, groene bladgroenten en volkoren granen.

Calcium is essentieel voor de groei en sterkte van botten en tanden van het embryo. Dit mineraal zit in zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt, maar ook in groene bladgroenten en amandelen.

Vitamine D is ook nodig om een optimale groei van sterke botten en tanden te realiseren. Je kunt deze vitamine verkrijgen door regelmatig het zonnetje op te zoeken, maar ook door het eten van vette vis en eieren.

Voldoende drinken

Of je nou zwanger bent of niet, het is voor iedereen belangrijk om voldoende water te drinken. Drink dagelijks 1,5 tot 2 liter water per dag om zo uitdroging te voorkomen. Als je zwanger bent en een keer iets anders wilt drinken dan water, kan je kiezen voor kruidenthee of bijvoorbeeld melk. Daarnaast wordt het sterk afgeraden om alcohol en te veel cafeïne te nuttigen. Dit kan namelijk een negatief effect hebben op de ontwikkeling van de baby. Frisdrank mag maar zorg dat je dit beperkt.

Boodschappen doen

Om al deze belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen, ben je genoodzaakt om een rondje supermarkt te doen. Om al je boodschappen te kunnen vervoeren, heb je natuurlijk tassen nodig. Dit kunnen boodschappentassen zijn, maar ook een rugzak is ideaal. Je kan kiezen voor bedrukte tassen met logo of laat goedkope rugzakken bedrukken. Met een gepersonaliseerde opdruk op jouw tas wordt boodschappen doen een stuk leuker.



https://www.bestevoormoeders.nl/wat-kan-je-het-beste-eten-tijdens-je-zwangerschap/