Jongleren als (werkende) moeder? Dit is misschien de oplossing – MOMSPIRATION


Eigenwijze kinderen met andere plannen, deadlines op het werk, een huis dat altijd een rommeltje lijkt – het leven van een (werkende) moeder kan soms als een uitdagende circusact aanvoelen. Voelt het regelmatig alsof je geleefd wordt en achter de feiten aanloopt? En is tijd voor jezelf die 5 minuten in de auto op weg naar de supermarkt? Hou moed, jonglerende mama’s! Ik heb enkele praktische tips verzameld om je te helpen de ballen in de lucht te houden en een meester te worden in het efficiënt jongleren met tijd. Oh, en mijn allerbeste tip: Stop met al die ballen hooghouden.

Ja, dat is makkelijk lullen hoor ik je denken. Als ik jonglerend door de dagen ga komt niemand op tijd op school, puilt de wasmand uit, is de koelkast leeg en zie ik er zelf dagelijks uit als een slons. Absoluut waar! En het is ook precies hoe ik het zelf zou omschrijven. Maar onlangs kwam ik tot een inzicht. Als ik nou eens zorg dat ik die ballen niet probeer hoog te houden, maar zorg dat ik ze structureer en precies weet waar ze liggen. Misschien heb ik dan een beetje ademruimte. Want dan pak ik de bal als ik hem nodig heb op. En verder hoef ik er niet mee bezig te zijn. Structuur dus. Routines is wellicht nog een duidelijker woord. Maar dan wel duidelijke routines. Voor jezelf, voor je gezin, voor de dingen die moeten gebeuren. Klinkt magisch toch?

Gun jezelf tijd

Het vraagt tijd om dit op te zetten. En tijd gunnen onszelf niet, dus daar zit alvast een uitdaging. Om te starten moet je namelijk eerst zelf uitzoeken welke ballen je probeert hoog te houden en hoe je deze voor je neer kan leggen, of liever gezegd loslaten. Wat kost mij nou zoveel tijd elke dag? Waar krijg ik instant error van? En waar lekt de energie weg? Confronterend en het vraagt tegelijkertijd om kritisch te kijken naar jezelf, jouw rol als moeder en jouw oneindige to-do-lijsten.

Foto door Tatiana Syrikova op Pexels.com

Zo kwam ik er achter dat bedenken wat wij gaan eten elke middag weer een enorm obstakel was. Evenals het ontbijt, om over mijn eigen lunch nog maar te zwijgen. Gevolg? Ik at bijna niet. Tot het punt dat ik ging snaaien. De oplossing; een meal-planner. Of nou ja, oplossing? Want een planner op de koelkast hangen lost het probleem nog niet op. Die moet ook ingevuld worden, bijbehorende boodschappenlijstje en het vraagt bovenal discipline van jezelf. Het kost dus tijd. Tijd om het te doen, tijd om het jezelf eigen te maken. En dat geeft niet. Zeker niet als je bedenkt dat het je op den duur ruimte geeft. In je hoofd. In je gezinsleven. En of het nou met eten is. Of met iets totaal anders, als je wil dat het anders gaat, dan zal je er in moeten investeren. Soms geld, soms wat meer tijd en meestal wel geduld. En wil je dat niet, dan zit er niets anders op dan die bal hoog te blijven houden on-the-go.

Stress verminderen is noodzaak

Goed, terug naar die ballen hooghouden. Eigenlijk een gezellig verwoording voor stress. Teveel stress van alle taken die bij jou als ouder op je bord liggen. Maatschappelijk druk, onzichtbare verwachtingen, je innerlijke criticus en de consumptie van sociale media zorgen dat je de druk voelt om alles te doen, om het goed te doen, om het altijd allemaal te willen realiseren. En dat terwijl we soms zo verlangen naar een stukje rust. Adempauze. Tijd alleen. En als we dat dan op magische wijze hebben gerealiseerd, dan voelen we ons schuldig. Schuldgevoel omdat we niksen, lummelen en onverhoopt proberen bij te tanken. Begint er al wat te dagen?

Als je het echt wil, kan het

Super ingewikkeld dus, en het is niet alleen maar op te lossen door beter te leren omgaan met die ballen. Je kunt ballen weghalen (of gewoon kwijt maken) maar binnen de kortste keren zal er een nieuwe bal voor in de plaats komen. Want je bent nou eenmaal zo gewend aan de routines en die manier van doen, dat het makkelijk is om daar weer in terug te stappen. Tijd dus voor nieuwe routines. Realiseer datgene wat je echt belangrijk vind, wat je echt wil. Want het is te realiseren. Maar onthoud: Zonder wrijving, geen glans. En zonder weerstand, geen afstand van oude gewoontes.

Om je op weg te helpen heb ik die dingen die ik wil veranderen, wil realiseren voor mijzelf en die mij helpen om meer ruimte te creëren voor mijzelf op een rij gezet.

Begin met een Lach

Het grootte verschil maak je, door je dag te beginnen met positieve energie! Start elke ochtend met een glimlach, zelfs als het hectisch lijkt. Een positieve mindset kan wonderen doen voor je energiepeil en productiviteit gedurende de dag. Luister nog even 5 minuten een meditatie voordat je uit bed stapt, lees een bladzijde uit een boek of lees positieve affirmaties of maak tijd voor een fijne douche. Pak je moment zodat je de rest van de dag kan stralen. Zelf maak ik gebruik van een mediatie app en ik vind het fijn om een stukje te lezen in een boek met wijsheden zoals Dit. Korte, poëtische, lichtvoetige dierenverhalen met hartverwarmende illustraties over levensvragen die ieder mens weleens bezighouden.

Stel Realistische Doelen

Creëer een realistische to-dolijst voor de dag. Ik ben een pro in het maken van oneindig lange lijsten die nooit af komen. Dus met realistisch, bedoel ik dan ook écht realistisch. Prioriteer taken en wees niet te streng voor jezelf. Het is belangrijk om eerlijk te zijn over wat je kunt bereiken in de beschikbare tijd. En die beschikbare tijd is altijd minder dan je denkt. En geeft het niet een veel beter gevoel als je tijd overhoud dan wanneer je je doel weer niet gehaald hebt?

Als je die to-dolijst nou gelijk in een leuk én duurzaam boekje schrijft, dan moet het zeker wel goedkomen!

Maak een Weekplanning

Plan je week vooruit. Reserveer specifieke tijden voor werk, huishoudelijke taken en quality time met je gezin. Een overzicht helpt je om beter georganiseerd te zijn. Ik ben nog steeds aan het leren hoe ik dit goed kan doen. De ene week gaat het dan ook beter dan de andere keer, maar ieder stapje is er één. Ik plan naast de week ook voor de maand. Zo heb ik meer overzicht vooruit én ik weet wat ik nog moet regelen als het aankomt op oppas, tijd voor mezelf of andere afspraken.

Combineer taken, maar leer multitasken af

Multitasking kan een zegen zijn als het slim wordt gedaan. Maar meestal resulteert het in meer stress, afleiding, overprikkeling en meer van dat. Combineren van iets leuks met iets waar je tegenop ziet, daarin tegen kan wellicht beter voor je werken. Luister bijvoorbeeld naar een inspirerende podcast terwijl je de was opvouwt. Wat ook kan helpen is om je dag in blokken te verdelen. Toegewijde blokken voor werk, familie en persoonlijke tijd helpen je gefocust te blijven op de taak voor handen. Je kunt nou eenmaal een ding tegelijk. En laat de rest (de andere ballen) dan ook met rust. Probeer niet om multitasking in te zetten om zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen, want dat werkt uiteindelijk altijd tegen je. Druk zijn is allang niet meer hip.

De Kracht van Nee Zeggen

Leer ‘nee’ te zeggen wanneer dat nodig is. Als je al overbelast bent, is het prima om extra verantwoordelijkheden af te wijzen. Zorg eerst voor jezelf en je gezin. Geniet van quality time met je gezin zonder schuldgevoelens. Werkende moeders hebben soms de neiging zich schuldig te voelen over tijd voor zichzelf, maar herinner jezelf eraan dat een gelukkige moeder ook goed is voor het gezin.

Wat je ook doet. Iedere stap is er een. Neem kleine stappen, wees flexibel en lach om de chaos. Je komt er wel!

Liefs, Anouk



https://momspiration.nl/2024/01/16/jongleren-als-werkende-moeder-dit-is-misschien-de-oplossing/