Hoe kan ik minder snel boos worden?


Heb jij vaker het gevoel dat je snel boos kan worden om niks? Er hoeft niet eens echt wat te gebeuren, maar opeens gebeurt het gewoon. Natuurlijk is snel boos worden geen stoornis, je vindt namelijk dat jouw boosheid volledig terecht is, toch? Het kan zelfs zijn dat er iets is gebeurd wat volgens jou onacceptabel is.

Is het wel altijd correct wat je denkt en voelt?

Het is belangrijk dat mensen die snel boos worden, bewust worden van dit gedrag. Wat gebeurt er en waarom word je snel boos? In dit artikel leg ik je er alles over uit.

Waarom word je snel boos?

Snel boos worden in een situatie kan vaak te maken hebben met grensoverschrijdend gedrag en/of persoonlijke triggers. Hier zit een groot verschil tussen. Bij grensoverschrijdend gedrag vindt niet alleen jij het gedrag grensoverschrijdend, maar het merendeel van de mensen ook. Op de werkvloer heb je genoeg voorbeelden, zoals de huid vol gescholden krijgen bij een hele kleine fout. Dit is een typerend voorbeeld van grensoverschrijdend gedrag.

Bij een situatie waarin jij wordt geraakt door gedrag dat niet per se als ongepast wordt beschouwd door anderen, heb je te maken met persoonlijke triggers. Persoonlijke triggers kun je herkennen aan het snel boos worden bij situaties die jouw jeugdtrauma’s naar boven laten komen. Meestal gebeurt dit door jouw persoonlijke omgeving, denk aan familie, vrienden en partners.

Als je telkens snel boos wordt in eenzelfde situatie, maar deze situatie wordt steeds veroorzaakt door verschillende mensen en op verschillende manieren, dan is er sprake van een persoonlijke trigger.

snel boos worden

Klinkt misschien een beetje vaag dus met deze 3 vragen kun je herkennen of het snel boos worden te maken heeft met een persoonlijke trigger:

  1. Ben je al eens eerder in een vergelijkbare situatie geweest?
  2. Werd je toen ook zo boos of geïrriteerd?
  3. Zou iemand anders hetzelfde ervaren in deze situatie?

Door jezelf deze vragen te stellen, zul je snel ontdekken dat je emoties volledig afhankelijk zijn van je interne triggers in plaats van de externe omstandigheden. Triggers die je hebt ervaren toen je jonger was en die helaas nog steeds invloed hebben op je leven.

Jouw gedrag met persoonlijke triggers

Er zijn verschillende manieren bekend waarop mensen reageren als ze plotseling geraakt worden. Deze 3 zijn het meest bekend:

  1. Je gaat de strijd aan en je wilt koste wat het kost jouw gelijk halen
  2. Je bevriest compleet en kan geen enkel woord uitbrengen
  3. Je loopt weg van de situatie

Herken je een van deze 3 situaties tijdens het snel boos worden? Dat is mogelijk, maar algemeen kiezen velen ervoor om situaties en mensen te vermijden. Zij raken jouw gevoelige snaar, waardoor de makkelijkste uitweg is om weg te lopen. Dit is een korte termijn oplossing, want je merkt waarschijnlijk dat er steeds weer nieuwe mensen en situaties op je pad komen die dezelfde triggers opwakkeren.

Het is belangrijk om te onthouden dat deze reacties niet in steen zijn gebeiteld. Misschien heb je, net als ik, in het verleden de neiging gehad om de strijd aan te gaan. Je hebt nu geleerd dat er een vreedzame benadering mag ontstaan. Daarom is persoonlijke ontwikkeling ook zo belangrijk, in mijn artikel die ik hierover heb geschreven lees je meer.

Tips voor minder snel boos worden

Wat moet je doen als je snel boos wordt? Zoals ik al heb benoemd, het begint bij de bewustwording waarom je boos wordt. Als je merkt dat je weer vaker snel boos aan het worden bent, kun je jezelf deze 3 vragen stellen:

  1. Waarom word ik hier eigenlijk zo ontzettend boos over?
  2. Waar komt deze boosheid eigenlijk vandaan?
  3. Kan ik het relateren aan een situatie uit mijn verleden?

Mensen die snel boos worden kijken vaak naar de ander, maar niet naar zichzelf. Als je in zo’n situatie naar jezelf kijkt, zal je merken dat je boosheid ineens veel kleiner is. Je zult verbaasd zijn als je voor het eerst in je leven eens naar de werkelijke oorzaak kijkt. Dit is ook niet gek, want dit is ontstaan in je jeugd en je herbeleeft de trigger continu in een ander jasje.

Een logische verklaring voor het minder snel boos worden bij reflectie is dat het oude negatieve patroon minder de ruimte krijgt. Het wordt kleiner dus je gaat het minder waarnemen.

snel boos worden

Nog een tip die ik implementeerde toen ik vaker snel boos werd, is om jezelf niet heel serieus te nemen. Je mag best wel eens lachen om het feit dat je zo boos werd, terwijl de situatie er helemaal niet naar heeft gevraagd. Ik heb kinderen en wellicht herken je het, ook die kunnen geheel uit het niets boos of verdriet worden. Het gaat niet zoals ze willen, dus raken ze gefrustreerd.

Je mag dit ook reflecteren op jezelf. Je hebt compassie voor de kinderen die boos worden, gebruik die strategie ook voor jezelf. Als dit je lukt en je denkt “hier word ik wel heel snel boos over”, dan ga je zonder dat je het doorhebt, door met je leven. De boosheid valt vanzelf van je af.

Dus mijn vraag aan jou: ben je er klaar voor om jouw persoonlijke triggers aan te pakken? Bekijk dan zeker mijn profiel en bedrijfsprofiel.



https://mind-setters.com/snel-boos-worden/